Koalicí ODS, TOP 09 a VV chystané "odložené školné" znamená
redukovat problém školství jen na peníze - o ty jde samozřejmě také
- ale řešení je třeba hledat i v rovině řízení již od středních škol.
Normativy, neboli peníze na žáka,
nutily a stále nutí střední školy nahánět žáky do "lukrativních
oborů", které sice přitáhnou žáky (a peníze s nimi), ale zároveň
generují nezaměstnané, nebo uchazeče o studium humanitních věd,
ekonomie, lékařství či práv, kterých je nadbytek.
Současně je nedostatek vyučených řemeslníků (například SPŠ
strojnická v Plzni jako jediná v republice vyučuje obor strojní
kovář s několika žáky ve třídě).
Řešení je třeba hledat v opačném postupu: regulovat otevírané obory
na středních školách a hradit stipendium žákům v potřebných oborech
(ať bude plátcem stát nebo podniky, které tak získají budoucí
pracovníky - ty rozumné na to již přišly). Efekt by byl dvojí -
přibylo by odborníků v učňovských profesích (ale i zájemců o studium
technických VŠ) a současně by ustal tlak zájemců o univerzitní
netechnické obory.
A školné? Když je nepotřebuje ani Finsko, jehož školství je
pokládáno za jedno z nejlepších, nebude třeba ani u nás.