Principy sos-OF
logo sos-OF
Sdružení pro občanskou společnost - Otevřené fórum
postmaster [ zavináč ] sos-of.cz
Virtuální politické sdružení (stolní společnost) pro ty, kteří vyznávají stejné principy.
Navazuje na ideály Občanského fóra a prvních deseti let Strany pro otevřenou společnost.
Nepřehlédněte!
Blogy a weby členů a příznivců
Další nabídka
Vyhledávání

Vyhledat text

Informace
Technická správa webu: postmaster [zavináč] sos-of.cz
Softwarová podpora: Cabalsoft

(c) Copyright Jiří Lukáš, 2001-2005

TOPlist

Pavel Nováček napsal

Otevřená společnost a její přátelé

Volně navazuje na článek "Otevřená společnost a její nepřátelé".

   V minulém příspěvku (Otevřená společnost a její nepřátelé, 14. 8. 2006) jsem se pokusil označit současné hlavní nepřátele svobodné a otevřené společnosti – terorismus a také organizovaný zločin, potenciálně prorůstající do státní správy. Dnes, v den výročí teroristického útoku na Světové obchodní centrum v New Yorku, se pokusme otázku obrátit do pozitivní polohy – kdo jsou přátelé otevřené společnosti? Zde není tak snadné identifikovat instituce, které by jednoznačně budování otevřené společnosti prosazovaly. Jistě, tento cíl má přímo v názvu Strana pro otevřenou společnost, ovšem její vliv je prozatím patrný spíše na komunální a regionální úrovni. Další vlaštovkou v českých poměrech je senátní Klub otevřené demokracie, i když by se dalo diskutovat, jestli činy jednotlivých členů nejsou občas v rozporu se jménem klubu. Na mezinárodní scéně je těžko přehlédnutelným představitelem George Soros, finančník a filantrop. Na jednu stranu je to „finanční žralok“, který vydělal miliardy dolarů na měnových spekulacích a přivodil pád britské libry, na druhou stranu pumpuje dlouhá léta své peníze do projektů podporujících vytváření otevřené společnosti po celém světě, zejména v bývalých komunistických zemích.
   Raději, než se snažit dílčím způsobem vyjmenovávat zastánce otevřené společnosti (ať už jednotlivce, nebo instituce), pokusme se charakterizovat způsob chování, způsob života, který je s principy otevřené společnosti slučitelný a který si jednotlivci i instituce mohou osvojit. Vynikající inspirací k těmto úvahám je typologie kultur, které jsou vůči ekonomickému rozvoji společnosti buď příznivé („otevřené“) nebo rezistentní („uzavřené“), jak ji vytvořil argentinský publicista a vysokoškolský profesor Mariano Grondona. Tuto typologii ve zkrácené podobě přejímám z článku antropologa Ivo Budila „Teorie závislosti, kulturní determinismus a prosperita“, který byl publikován ve sborníku „Ve stínu modernity. Perspektivy a problémy rozvoje“ (Waisová, Š. a kol., 2005, Vydavatelství Aleš Čeněk, Plzeň, str. 33 – 49).
   Podle Grondony v otevřených kulturách náboženství vysvětlují a ospravedlňují úspěch, v uzavřených kulturách zdůvodňují utrpení. V otevřených kulturách je bohatství přijímáno jako produkt lidské iniciativy a úsilí, v uzavřených kulturách je třeba o získání (a přerozdělení) bohatství bojovat. Soutěživost a konkurence je v otevřených kulturách pokládána za pozitivní hodnotu, v uzavřených kulturách za hrozbu pro stabilitu, plodící navíc závist a zášť. Otevřená kultura podporuje spoření a investice ve prospěch budoucích generací, uzavřená kultura preferuje přerozdělení a spotřebu ve prospěch příslušníků současné generace. Práce je považována v otevřené kultuře za morální povinnost a hlavní způsob seberealizace a uspokojení, v uzavřené kultuře za přítěž a nutné zlo.
   Odlišný názor je v otevřené kultuře vnímán jako zdroj inovace a prostředek hledání pravdy, v uzavřené kultuře je to přestupek ohrožující řád. Vzdělání v otevřené kultuře podporuje zvídavost a tvořivost, v uzavřené kultuře podporuje zakonzervování daného stavu. Příslušníci otevřené kultury se orientují na budoucnost, jež je chápána jako něco ovlivnitelného, představitelé uzavřené kultury se zaměřují na minulost a podléhají fatalismu. V otevřené kultuře je svět scénou pro aktivitu a úspěch, v uzavřené kultuře je realita ovládána silami, které jsou mimo lidskou kontrolu. V otevřené kultuře představuje život to, co jedinec dělá, v uzavřené kultuře to, co se mu přihodilo. V otevřené kultuře převládá optimismus, v uzavřené kultuře pesimismus.

   Kultura zásadním způsobem utváří podobu společnosti a proto můžeme ve výše zmíněné pasáži zaměnit slovo „kultura“ za slovo „společnost“ a máme celkem slušnou charakteristiku způsobu myšlení a života v otevřené (resp. uzavřené) společnosti.
   Rád bych upozornil především na silnou orientaci ve prospěch budoucích generací. Ten se objevuje dvakrát. Za prvé je to spoření a investice do budoucna namísto bezprostřední spotřeby. Tento přístup je totožný se základním principem udržitelného rozvoje a proto otevřená kultura (společnost) je slučitelná s dlouhodobě udržitelným způsobem života. Taková společnost bude také v dlouhodobém horizontu ekonomicky úspěšná a prosperující. To potvrzuje i reálný život. Těžko bychom nalezli uzavřenou společnost, která je bohatá. Severní Korea je vyhroceným příkladem toho, jak uzavřená společnost jde ruku v ruce s bídou a utrpením. V našem středoevropském prostoru byl učebnicovým příkladem rozdílný vývoj „východního“ Německa (NDR) a „západního“ Německa (SRN) ve druhé polovině minulého století.
   Za druhé je budoucnost v otevřené kultuře (resp. společnosti) vnímána jako něco ovlivnitelného. A to je pro nás klíčové. Budoucnost je ovlivnitelná a má proto smysl konstruktivně a aktivně usilovat o změnu k lepšímu, i když se vyhlídky zdají být sebevíce chmurné. Americký vědec Roy Amara už v roce 1981 tuto myšlenku formuloval podle mého názoru stručně a výstižně, tedy dokonale:
1. Budoucnost se nedá předvídat, ale
2. budoucnost není předurčená (predeterminovaná) a proto platí, že
3. budoucnost je ovlivnitelná, třeba nepatrně, našimi individuálními volbami.
   A to považuji z výše zmíněného za vůbec nejpodstatnější, co bychom měli mít neustále na paměti a co bychom si nikdy neměli nechat vzít: přesvědčení a naději, že budoucnost, jakkoliv se v našich individuálních životech i ve společnosti může jevit temně, je ovlivnitelná našimi individuálními volbami. V otevřené společnosti se tedy stáváme spolutvůrci životního příběhu i jeho vyústění na této zemi.
V Olomouci, 11. září 2006
Pavel Nováček

Poprvé zveřejněno na www.stranaos.cz, do údaje "počet přečtení" vložen údaj k 1. 5. 2010.

[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
| Autor: RNDr. Pavel Nováček | Vydáno dne 12. 09. 2006 | 4008 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
Novinky / pozvánky
22.10.2013: Mimořádné volby do PS PČR
25.-26. října 2013 se uskuteční předčasné volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Volte Zelené, KDU-ČSL, Starosty či Změnu, ale hlavně jděte k volbám a někomu svůj hlas darujte (pokud se obdarovaný špatně zachová k dárci, lze dar vymáhat zpět).
Vlajka pro Tibet 10. 3.
Krajské volby 2012
Čtení odjinud

Nejčtenější články za poslední rok

Neexistuji vhodna data!


Nejkomentovanější články za 9 měsíců

Databáze je prázdná!

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server