Článek Tomáše Kramára (pražské Oživení - greenways) pro Literární noviny.
Když loni pražští radní objednávali audit na městské zakázky, nikoho nenapadlo, jak skandální bude výsledek. Doplněn o údaje Úřadu pro hospodářskou soutěž, zní takto: během čtyř a půl let se 196 pražských politiků a úředníků dopustilo 1234 pochybení při zadávání a průběhu 180 veřejných zakázek. Jakmile se výsledek dozvěděla nová rada v čele s primátorem Bémem, zcela zapomněla na své programové prohlášení, seznam viníků prohlásila za tajný a po vyvozování osobní odpovědnosti se slehla zem.
Dotáhnout až do konce
Když loni pražští radní objednávali audit na městské zakázky, nikoho nenapadlo, jak skandální bude výsledek. Doplněn o údaje Úřadu pro hospodářskou soutěž, zní takto: během čtyř a půl let se 196 pražských politiků a úředníků dopustilo 1234 pochybení při zadávání a průběhu 180 veřejných zakázek. Jakmile se výsledek dozvěděla nová rada v čele s primátorem Bémem, zcela zapomněla na své programové prohlášení, seznam viníků prohlásila za tajný a po vyvozování osobní odpovědnosti se slehla zem.
Proto se občanské sdružení Oživení rozhodlo, že pomůže radě s plněním jejího programu a tajný seznam viníků ve čtvrtek zveřejnila na svých webových stránkách www.bezkorupce.cz. Nejenže občané potřebují vědět, jak se politici chovají ve svých funkcích, aby jim to mohli při volbách přičíst k dobru či ke zlu, že mají právo znát výsledky práce úředníků placených z jejich daní, ale hlavně nesmí dojít k tomu, oč se rada už půl roku snaží: potichu na vše zapomenout… Občanskoprávní i trestněprávní odpovědnost totiž leží nejen na úřednících, ale i na partajních soukmenovcích dnešních radních.
Premiant mezi úředníky
Jozef Macko, po celé kontrolované období ředitel Odboru městského investora (OMI), dostal padáka ještě dřív, než spatřil audit světlo světa. Tlak veřejnosti a médií na propuštění tohoto vlivného úředníka, jemuž každoročně procházely pod rukama stovky milionů korun, během loňska výrazně sílil. Zastupitel Martin Bursík neúnavně upozorňoval na podezřelé okolnosti zakázky na výstavbu v Křeslicích a na opakované ignorování povinnosti zveřejňovat výzvy k veřejným soutěžím na internetové Centrální adrese. Číše trpělivosti přetekla, když byl Macko povýšen na ředitele majetkové sekce poté, co se provalil podezřele výhodný nákup bytů ve Špindlerově Mlýně od firmy Navatyp. Za co asi odměňovala tato stavební firma pražské politiky a úředníky, mezi nimiž nechyběl ani Macko?
Že veřejnost tlačila na pilu na správném místě, dokazuje audit, v němž Macko s počtem pochybení 206 zaujal bezkonkurenčně první místo. Auditor Value Added viní Macka z vážných a rozsáhlých porušení zákona o zadávání veřejných zakázek. Jedná se zejména o dodatečné rozšiřování předmětu zakázek a navyšování jejich ceny (nejednou o více než dvě stě procent) a vyplácení vysokých záloh, jež nebyly obsaženy v podmínkách vyhlášených při výběru. Auditor spočítal, že jen kvůli těmto zálohám přišlo město na úrocích o téměř pět milionů korun.
Macko svým jednáním pravděpodobně naplnil skutkovou podstatu trestného činu „porušování povinnosti při správě cizího majetku“, konkrétně §255a „způsobení škody z vědomé nedbalosti“, kde je stanovena minimální výše škody na pět set tisíc korun. A zákoník práce umožňuje zaměstnavateli vysoudit škodu či alespoň její část nazpět. Na co tedy radní čekají, když mají audit už půl roku na stole?
Premiant mezi politiky
Z politiků si v počtu pochybení nejlépe vedl tehdejší radní a současný zastupitel Zdeněk Kovářík (úctyhodných 76, velice pozadu zůstává druhé místo bývalého radního Otty Kechnera s 13 pochybeními). Kovářík byl z politiků nejčastějším předsedou výběrových komisí, včetně těch, jejichž rozhodnutí se jeví jako krajně podezřelá. Evropští demokraté vypracovali podle auditu analýzu několika zakázek, které výběrová komise v čele s Kováříkem přidělila firmě Ekospol s.r.o. První zakázku vyhrál Ekospol s druhou nejnižší nabídkou kvůli nižším lhůtám výstavby. Ty se však nakonec prodloužily asi o polovinu a Mackův OMI snížil pokuty o 90%. Jinou zakázku získal Ekospol přesto, že jeho nabídka byla až šestá, o 5,3 milionu (36%) vyšší než nejnižší nabídka. Komise přitom nezdůvodnila své rozhodnutí. Mackův OMI pak schválil dodatky, jež zvýšily cenu o 65% a neoprávněně poskytl firmě zálohu 10 milionů korun.
Selhání na všech frontách
„Z hlediska auditu je možno konstatovat, že způsob stanovení pořadí [nabídek] použitý OMI v auditovaných případech je v podstatě nekontrolovatelný,“ říká auditor. Geniálně vytvořený prostor pro korupci. Neprůhledné rozhodování výběrových komisí, nerespektování podmínek výběrového řízení, nezveřejňování výzev ani výsledků veřejných soutěží na Centrální adrese…
K čemu tedy slouží například zakázkové a právní oddělení OMI? K obcházení zákonů? Jak funguje Sekce kontroly a interního auditu, která loni kvůli již zmíněné kauze bytů ve Špindlu kontrolovala zakázky udělené Navatypu a nezjistila žádné pochybení? A jakto že si ani městská rada, která schvaluje velkoobjemné zakázky, nevšimla žádných závažných pochybení? Jak je možné, že všem unikl tak zásadní paragraf zákona o zadávání veřejných zakázek, totiž §70?
Světlo na konci auditu
Tento paragraf říká: „Smlouva na veřejnou zakázku uzavřená v rozporu s tímto zákonem je neplatná. Změny ve smlouvě v rozporu s podmínkami obchodní veřejné soutěže jsou neplatné.“ Kolik zakázek bylo prováděno či se provádí na základě neplatných smluv? Auditor zjistil takovýchto zakázek 32. Ovšem aplikoval tento paragraf pouze na obchodní veřejné soutěže. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže však tvrdí, že toto ustanovení se vztahuje na všechny formy zadávání veřejných zakázek. Neplatných smluv může být tudíž mnohem víc!
Z tohoto zjištění však může magistrát těžit. Má možnost – u ještě neukončených zakázek – zrušit smlouvy anebo jejich dodatky neoprávněně poskytující zálohy či prodlužující lhůty bez udělení pokuty. Může ukázat stavebním firmám, že období jejich „beztrestnosti“ je nenávratně pryč, že napříště už musí počítat s tím, že pokuty a lhůty uvedené v nabídce nebudou pouze formálním údajem.
Tomáš Kramár
Oživení – Bohemian Greenways